CRITERII DE SELECTIE a produselor alimentare

  

Cand alegem produsele alimentare trebuie sa tinem cont de urmatoarele:
1.    caracteristicile organoleptice;
2.    informatiile de pe ambalaje si etichete;
3.    valoarea nutritiva si energetica.
 
CARACTERISTICILE ORGANOLEPTICE
Def: Caracteristicile organoleptice se refera la proprietatile alimentelor determinate cu ajutorul organelor de simt: vaz,   auz,   miros,   gust,   pipait.

Prin vaz se aprecieaza forma, aspectul, culoarea, marimea produsului.
Prin auz produsele pot fi apreciate astfel:
  • sunetul care apare la masticare;
  • zgomotul produs la ruperea unor produse;
  • zgomotul bauturilor carbogazoase.
      Prin miros se apreciaza alimentele mirositoare.
Prin gust se disting patru gusturi: dulce, acru, sarat, amar
Prin pipait (senzatii tactile) se apreciaza duritatea si elasticitatea produselor care pot fi: neted, aspru, tare, moale, uleios, fainos, fraged, etc.
 

INFORMATII DE PE ETICHETE SI AMBALAJE

Ambalajul- un mijloc de protectie a marfurilor destinat mentinerii calitatii si integritatii in timpul manipularilor, transportului, depozitarii si comercializarii.

Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca  ambalajul:
  • pastrarea calitatii produsului; 
  • asigurarea integritatii produsului;  
  • are insusiri estetice in ce priveste culoarea,  forma si textul;  
  • corespunde din punct de vedere al cerintelor igienice;  
  • se manipuleaza usor 
O functie importanta a ambalajului este cea de informare si de promovare a vanzarii; informatiile pot fi prezentate prin inscrierea pe ambalaj, etichete, coduri, etc.
Materialele din care se fac ambalajele:
  • materiale plastice;  hartie;       carton;       sticla;    
  • materiale metalice;     lemn;   materiale textile, etc. 
Eticheta
  • Elemente de identificare:
  • - denumirea produsului; 
  • - calitatea produsului; 
  • - denumirea fabricii producatoare; 
  • - numele celor care au ambalat produsul importat si adresa lor; 
  • - emblema fabricii; 
  • - cantitatea ambalata.
         Elemente de informare
  • - compozitia produsului; 
  • - conditii de utilizare; 
  • - conditii de intretinere; 
  • - conditii de pastrare;  
  • - termenul de valabilitate; 
  • - conditiile de manipulare și transport;  
  • - data fabricatiei sau data expirarii.
Codul de bare- format din mai multe linii verticale sub care exista cifre care semnifica:
·        tara de origine;   producatorul;   denumirea produsului;  numarul de control al codului.
Ambalajele trebuie sa raspunda cerintelor de protectia mediului, de aceea este necesar sa fie confectionate din materiale cu caracter antipoluant caracterizate prin:
  • - consum mic de material; 
  • - sa nu polueze prin distrugere; 
  • - sa poata fi reciclate; 
  • - sa existe posibilitatea de a fi distrus dupa utilizare. 
  • Pe ambalaje exista unele simboluri referitoare la protectia mediului ambient
 
VALOAREA NUTRITIVĂ ŞI ENERGETICĂ
 
Valorea energetică (calorică)- este determinată de prezenţa substanţelor care prin ardere  în organism dau o cantitate  de energie.
Valoarea nutritivă- este dată de cantitatea de substanţe nutritive pe care acestea le dau organismului uman, necesare pentru desfăşurarea proceselor fundamentale.
Elementele nutritive:
-        Proteinele  - Au rol în reinoirea ţesuturilor din organism.
-        Lipidele ( grăsimile) - Au un important rol energetic pentru ca dintr-un gram de lipide rezultă 9.3 kilocalorii.
-        Glucidele - Au rolul de a furniza energie.
-        Vitaminele
-        Substantele minerale