Cand alegem produsele alimentare
trebuie sa tinem cont de urmatoarele:
1. caracteristicile organoleptice;
2.
informatiile de pe ambalaje si etichete;
3.
valoarea nutritiva si energetica.
CARACTERISTICILE ORGANOLEPTICE
Def: Caracteristicile organoleptice se refera la proprietatile alimentelor determinate cu ajutorul organelor de simt: vaz, auz, miros, gust, pipait.
Prin vaz se aprecieaza forma, aspectul, culoarea, marimea produsului.
Prin auz produsele pot fi apreciate astfel:
1. caracteristicile organoleptice;
Def: Caracteristicile organoleptice se refera la proprietatile alimentelor determinate cu ajutorul organelor de simt: vaz, auz, miros, gust, pipait.
Prin vaz se aprecieaza forma, aspectul, culoarea, marimea produsului.
Prin auz produsele pot fi apreciate astfel:
- sunetul care apare la masticare;
- zgomotul produs la ruperea unor produse;
- zgomotul bauturilor carbogazoase.
Prin
miros se apreciaza alimentele mirositoare.
Prin gust se disting patru gusturi: dulce, acru, sarat, amar
Prin pipait (senzatii tactile) se apreciaza duritatea si elasticitatea produselor care pot fi: neted, aspru, tare, moale, uleios, fainos, fraged, etc.
Prin gust se disting patru gusturi: dulce, acru, sarat, amar
Prin pipait (senzatii tactile) se apreciaza duritatea si elasticitatea produselor care pot fi: neted, aspru, tare, moale, uleios, fainos, fraged, etc.
INFORMATII DE PE ETICHETE SI AMBALAJE
Ambalajul- un mijloc de protectie a marfurilor destinat mentinerii calitatii si integritatii in timpul manipularilor, transportului, depozitarii si comercializarii.
Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca ambalajul:
- pastrarea calitatii produsului;
- asigurarea integritatii produsului;
- are insusiri estetice in ce priveste culoarea, forma si textul;
- corespunde din punct de vedere al cerintelor igienice;
- se manipuleaza usor.
Materialele din care se fac ambalajele:
- materiale plastice; hartie; carton; sticla;
- materiale metalice; lemn; materiale textile, etc.
- Elemente de identificare:
- - denumirea produsului;
- - calitatea produsului;
- - denumirea fabricii producatoare;
- - numele celor care au ambalat produsul importat si adresa lor;
- - emblema fabricii;
- - cantitatea ambalata.
- - compozitia produsului;
- - conditii de utilizare;
- - conditii de intretinere;
- - conditii de pastrare;
- - termenul de valabilitate;
- - conditiile de manipulare și transport;
- - data fabricatiei sau data expirarii.
· tara de origine; producatorul; denumirea produsului; numarul de control al codului.
Ambalajele trebuie sa raspunda cerintelor de protectia mediului, de aceea este necesar sa fie confectionate din materiale cu caracter antipoluant caracterizate prin:
- - consum mic de material;
- - sa nu polueze prin distrugere;
- - sa poata fi reciclate;
- - sa existe posibilitatea de a fi distrus dupa utilizare.
- Pe ambalaje exista unele simboluri referitoare la protectia mediului ambient
VALOAREA NUTRITIVĂ ŞI ENERGETICĂ
Valorea energetică (calorică)- este determinată de prezenţa substanţelor care prin ardere în organism dau o cantitate de energie.
Valoarea nutritivă- este dată de cantitatea de substanţe nutritive pe care acestea le dau organismului uman, necesare pentru desfăşurarea proceselor fundamentale.
Elementele nutritive:
- Proteinele - Au rol în reinoirea ţesuturilor din organism.
- Lipidele ( grăsimile) - Au un important rol energetic pentru ca dintr-un gram de lipide rezultă 9.3 kilocalorii.
- Glucidele - Au rolul de a furniza energie.
- Vitaminele
- Substantele minerale