Sisteme de transporturi

 Transportul reprezinte deplasarea bunurilor si a persoanelor dintr-un loc in altul, cu ajutorul mijloacelor de transport
Transportul poate fi:
  1. cu ajutorul fortei umane sau animale- animalele au fost folosite de mii de ani pentru transport. Animalele folosite sunt: calul, magarul. elefantul, camila;
  2. mecanizat
    • inventarea rotii- roata a aparut in Mesopotamia in jurul anilor 3500-3000 iHr. Era confectionata din lemn la inceput si apoi din metal si lemn;
    • inventarea motorului cu abur.
Sistemul de transport- totalitatea retelelor de transport de acelasi tip ( terestre, aeriene, navale, speciale) si a legaturilor existente intre ele.
Clasificarea transporturilor
  1. dupa destinatie:
    • transporturi de persoane;
    • transporturi de marfuri.
  2. in functie de caile de transport pe care se realizeaza:
    • transporturi terestre;
    • transporturi pe apa;
    • transporturi aeriene;
    • transporturi speciale.
  3. in functie de ruta parcursa:
    • trafic intern sau local;
    • trafic international.
  4. dupa distanta la care se efectueaza:
    • transporturi pe distante mici;
    • transporturi pe distante mari;
    • transporturi pe distante foarte mari.

NOTIUNI GENERALE- CAI, NODURI, TERMINALE,
Def: Transporturile reprezinta o ramura a economiei nationale ce cuprind totalitatea mijloacelor de transport si a cailor de comunicatie destinate circulatiei marfurilor si a persoanelor intre diverse destinatii.

Componentele unei retele de transport:
  1. Cai de transport- o fasie de teren amenajata pentru a inlesni circulatia mijloacelor de transport;
  2. Noduri- locuri de intersectie a doua sau mai multe cai de transport avand directii diferite;
  3. Terminale- locuri in care se termina caile de transport.
Transporturile se clasifica astfel:
  • transporturi terestre:
    • rutiere;
    • feroviare.
  • transporturi pe apa:
    • fluviale (pe fluvii, rauri sau canale);
    • maritime:   *  de suprafata;    /  * submarine.
  • aerospatiale:
    • terestre;
    • extraterestre.
  • speciale:
    • pe conducte;
    • pe cablu;
    • pe benzi rulante.


RETELE DE TRANSPORT FEROVIAR

Def: Reteaua de transport feroviar asigura deplasarea in spatiu a ununi numar mare de persoane si a unei cantitati mari de marfuri pe distante lungi.
1. Calea de transport- calea ferata.
Calea ferata sepoate clasifica astfel:
  • Dupa numarul liniilor:
    • simple;
    • duble.
  • Dupa ecartament (distanta intre sine):
    • linii cu ecartament normal (1435 mm);
    • linii cu ecartament larg (1524 mm);
    • linii cu ecartament ingust (600-1000 mm).
  • Dupa pozitia fata de suprafata terenului:
    • linii de suprafata;
    • linii subterane;
    • linii supraterane.
  • Dupa felul mijlocului de tractiune:
    • linii electrificate (folosesc locomotive electrice);
    • linii neelectrificate (folosesc locomotive Diesel si locomotive cu abur).
2. Nodurile unei retele feroviare se numesc gari sau triaje.
  • Garile- sunt statii in care opresc trenurile si sunt amplasate la marginea cailor ferate.
  • Triajele- sunt statii in care opresc trenurile pentru verificari tehnice ale instalatiilor si pentru formarea garniturilor de tren care merg spre diferite destinatii.
Principalele noduri feroviare din tara nostra din care se ramifica mai mult de cinci linii ferate sunt:  
Bucuresti;    /   Brasov;   /   Timisoara;   /   Ploiesti;   /   Arad;   /   Oradea;   /   Faurei;   /   Rosiorii de Vede.

3. Terminalele- se numesc gari terminale si cuprind cladiri administrative, locuri de depozitare a coletelor postale, a bagajelor, etc. Ele sunt centrede transport unde se efectueaza activitati de circulatie, trafic de marfuri si de calatori, reparatii, intretinere
Gara-terminal este locul de unde incep sau unde se termina caile ferate.
Constructii speciale:
  • Podurile- sustin greutatea drumurilor rutiere sau a cailor ferate, iar in unele cazuri pe amandoua. Podurile pot fi:   suspendate pe cabluri;  /   in arc;    /    din grinzi metalice.
  • Tunelul- galerie subterana ce strabate munti, dealuri sau poate trece pe sub o apa. Tunelurile pot fi rutiere sau feriviare.

RETELE DE TRANSPORT RUTIER

Reteaua de transport rutier poate fi:
  • locala- organizata la nivel de comuna sau oras;
  • interurbana- la nivel de judet;
  • continentala- reteaua de drumuri europene.
1. Caile de transport
Def: Drumul  este o portiune de teren ingusta si continua, amenajata si consolidata, destinata circulatiei atutovehiculelor de orice tip si pietonilor.
Clasificare:   drum batatorit;   /  drum pietruit;   /   drum construit (pavat sau asfaltat).
In functie de utilitatea lor drumurile se clasifica astfel:
  • Drumuri publice:
    • Drumuri comunale (DC)- drumuri publice, in majoritate sunt doar amenajate (pietruite sau batatorite)  aflate in interiorul comunelor;
    • Drumuri nationale (DN)- drumuri publice de lungimi mari, care fac legatura cu punctele de frontiera ale tarii si intersecteaza localitati rurale si urbane;
    • Autostrada (A)- este drum public, care face legatura intre localitatile mari. Au 4 sau mai multe benzi de circulatie, iar sensurile de circulatie sunt despartite de o banda de mijloc construita din gardurii vii, betonate sau metalice;
    • Drumurile europene (E)- drumuri care fac legatura cu orase ale Europei.
  • Drumurile de exploatare- drumuri private si pot fi drumuri forestiere, miniere sau agricole.
Un drum este format din:
  • Suprastructura- partea consolidata ce formeaza calea drumului si este alcatuita din mai multe straturi, fiecare avand un anumit rol;
  • Infrastructura- stratul de sustinere a suprastructurii ce asugura continuitatea si stabilitatea drumurilor.
2. Nodurile- sunt statiile.
Def. Statia este un loc amenajat special unde pasagerii urca sau coboara din mijloacele de transport public.
 Statiile din transportul local fac parte din traseele de transport care se numesc si linii si sunt individualizate prin numere.
In transportul rutier interurban nodurile sunt autogarile.
Def. Autogarile sunt spatii care cuprind terenuri de parcare, cladiri in care se realizeaza activitati de coordonare a transportului: stabilirea traseelor, vinderea biletelor,  etc.
3. Terminalele- capete de linii de transport.




REŢEAUA DE TRANSPORT AERIAN 

Reteaua de transport aerian este alcătuită din:   căi   /   noduri   /   terminale
Căile de transport- sunt rutele(culoarele ) pe care le urmează aparatele de zbor între aeroporturi.
Nodurile- Sunt aeroporturile.
          Def. Aeroportul este o zonă specila amenajată cu clădiri şi instalaţii necesare transportului aerian, în structura lui intrând:
    • piste de aterizare-decolare
    • turn de control
    • hangare
    • clădiri pentru serviciile de urgenţăclădirea centrală a aeroportului cu puncte de control vamal
    • parcări auto
    • restaurant, etc.
Mijloacele de transport aerian sunt:
    •  avioanele
    •  elicopterele.
Terminalele sunt formate din aeroporturi.

REŢEAUA DE TRANSPORT PE APĂ 

Reţeaua de transport pe apă este alcătuită din: căi de transport    /   noduri    /   terminale
Căile de transport- se numesc rute maritime, fluviale şi canale navigabile.
    Ruta maritimă-
traseu imaginar la suprafaţa mărilor şi oceanelor pe care mijloacele de transport naval le urmează pentru a ajunge dintr-un port în altul   
    Canale navigabile-
cursuri de apă create în mod artficial de om.
Nodurile-
sunt porturile.

Def. Portul este un spaţiu special amenajat  în care se desfăşoară următoarele activităţi:
    • intrarea şi ieşirea navelor;
    • adăpostirea navelor şi ambarcaţiunilor în rada portului (zonă de apă delimitată şi protejată de diguri);
    • operaţiuni de întreţinere şi reparaţii ale navelor
    • încărcare-descărcare mărfuri, control vamal, etc.
Mijloacele de transport pe apă sunt:
    • iaht
    • şalupa
    • barca cu motor
    • hidrobuze
    • transoceanice
    • nave de croazieră
Terminale- porturi


REŢEAUA DE TRANSPORT SPECIAL
  1. Transportul prin conducte - Este destinat transportului produselor lichide şi gazoase.
Elementele transportului:
  • Căile- conductele
  • Nodurile- staţiile de pompare
  • Terminalele- pot fi:
    • terminale de descărcare (nave cisternă) şi staţii de distribuţie a carburanţilor- încazul transportului de produse petriliere
    • instalaţii sanitare, hidranţi
    • centrale termice casnice, sobe, aragaze şi instalaţii ce funcţionează cu gaz metan
     2. Transportul pe cablu- realizează deplasarea unor vehicule cu ajutorul unor cabluri metalice care sunt fixate pe stâlpi de rezistenţă, ce se află la anumite distanţe.
    • teleschi
    • telecabină
    • telegondolă, etc

TRANSPORTUL DE PERSOANE

Factori
in functie de care se face transportul de persoane:
  • calea de transport:
    • in subteran;
    • pe sol
    • pe apa;
    • in aer.
  • distanta de transport:
    • distante mici;
    • distante medii;
    • distante mari.
Cerinte ce trebuie respectate:
  • asigurarea conditiilor de siguranta a circulatiei;
  • respectarea anumitor intervale de timp, ore de plecare si de sosire'
  • evitarea stanjenirii traficului de marfuri;
  • asigurarea coordonarii intre diferitele mijloace de transport.
Transportul rutier de persoane
  • transport privat- deplasarea vehiculelor nu se face dupa un orar strictsi oprirea in statiile mijloacelor de transport public sunt interzise;
  • transport public- are un orara de trafic, serviciul se realizeaza contra cost, pe baza de bilete, cartele magnetice, abonamente.
Transportul rutier
Bicicleta- vehicul nemotorizat, care utilizeaza forta musculara, este ieftin si ecologic, se intretine usor. La inceput s-au confectionat din lemn, apoi din metal, aliaje usoare pe baza de aluminiu.
Componentele bicicletei:   pedale;  /  lant;  /  schimbator de viteza;  /  sa;  /  cadru;  /  lanterna;  /  ghidon;  /  saboti de frana;  /  sonerie;  /  placi reflectoare.
Tipuri de biciclete:
  •  mountain-bike- pentru drumuri accidentate;
  •  BMX-cu roti de dimensiuni mici (max. 50 cm diametru), folosita pentru agrement;
  • cursiera-folosita pentru competitii sportive;
  • obisnuite,
Motocicleta- autovehicul pe doua roti, care se deplaseaza cu ajutorul unui motor.
Motorul- instalatie ce transforma energia termica a combustibilului in energie mecanica, si se transmite la alte instalatii ale motocicletei, pentru a permite deplasarea acesteia.
Tipuri de motociclete:
  • motociclete obisnuita;
  • scuterul- motocicletade mici dimensiuni , motorizata;
  • mopedul- bicicleta motorizata;
  • chopper-ul- are bratele ghidonului asezate la nivelul umerilor motociclistului.
Automobilul (Autovehiculul)- vehicul rutier autopropulsat, care se deplaseaza pe drumuri amenajate.
Autovehicule:
  • autoturisme- capacitate maxima 8 locuri, destinate transportului privat;
  • autobuze- capacitate intre 8 si 100 locuri pentru transportul public;
  • automobile de performanta (sport si de curse).
Autoturismele se clasifica astfel:
  1. Dupa forma caroseriei:
    • berlina- caroseria este impartita in 3 parti: motor;  /  spatiu pentru pasageri;  /  portbagaj.
    • break-ul- spatiile pentru pasageri si portbagajul nu sunt separate;
    • hatchback-ul (berlina cu hayon)- accesul la portbagaj se face prin ridicarea unei usi (hayonul) care are incorporata in ea o luneta (geam);
    • SUV- un autovehicul de dimensiuni mari, masina de teren 4x4;
    • cabriolet- masina decapotabila cu 2 usi;
    • limuzina
  2. Dupa capacitatea cilindrica a motorului:
    • foarte mici, capacitatea cilindrica sub 600 cmc;
    • mici, capacitatea intre 600-1300 cmc;
    • mijlocii, capacitatea intre 1300-2500;
    • mari, capacitatea peste 2500 cmc.
Componentele autoturismului:
  • motor;
  • sasiu- cuprinde:
    • rotile;
    • instalatii de luminat;
    • instalatii de semnalizare;
    •  suspensii, etc.
  • caroseria- este partea superioara a unui automobil.
Autobuzele- transporta oameni in orase, intre localitati.
Autobuzele se pot clasifica astfel:
  1. dupa numarul de locuri:
    • microbuze (8-14 locuri);
    • autobuze mici (14-30 locuri);
    • autobuze mijlocii (30-50 locuri);
    • autobuze mari (peste 50 locuri).
  2. dupa forma caroseriei:
    • deschise;
    • inchise;
    • etajate;
    • articulate.
  3. dupa destinatie:
    • urbane- nu au compartiment pentru bagaje si numarul de scaune este mic;
    • interurbane- au spatii pentru bagaje, si un numar mare de scaune;
    • autocare- asigura confort ridicat, au aer conditionat, sistem audio-video.
Troleibuzele- autobuze echipate cu motoare electrice alimentate prin doua trolee (tije metalice) de la o linie formata din doua fire electrice aeriene.

Transportul feroviar de persoane:
  1. Tramvaiul-  mijloc de transport urban, calea folosita este o cale ferata. Se deplaseaza cu ajutorul unui motor electric, alimentata cu energie electrica printr-un pantograf, de la un cablu electric.
  2. Trenul- mijloc de transport ce foloseste calea ferata. Este format din locomotiva si vagoane. Locomotivele moderne pot avea motoare diesel electrice, alimentate cu energie electrica de la un cablu aerian printr-un pantograf. in functie de viteza cu care se deplaseaza si confort  trenurile se pot clasifica astfer:
      • curse (simbol C);
      • personale (P);
      • accelerate (A);
      • rapide (R);
      • InterCity (IC);
      • EuroNight (EN);
      • automotor (AM).
  3. Metrou- este un mijloc de transport feroviar subteran. Alimentarea cu energie electrica se realizeaza prin sinele de cale ferata. In Bucuresti reateaua de metrou functioneaza din 1975.
Transportul pe apa
  1. Transportul privat- se face cu :
    • barca cu vasle;
    • vase cu panze;
    • iahtul;
    • salupa;
    • barca cu motor.
  2. Transportul public:
    • hidrobuze- folosite in transportul fluvial;
    • transoceanice (pacheboturi)- transport maritim;
    • nave de croaziera- transport maritim.
Elementele componente ale unei nave:
  • puntea;
  • prora (partea din fata);
  • pupa (partea din spate);
  • babord ( bordul stang al navei pe directia inaintarii);
  • tribord ( bordul drept al navei pe directia inaintarii);
  • cala;
  • sala motoarelor;
  • elicea;
  • cabinele pasagerilor;
  • radare, etc.
Transportul  aerian
Avioanele zboara cu o viteza de peste 850 km/ora.
  • Transportul privat- se face cu avioanele proprietate personala sau prin curse charter oferite de companiile aeriene de zbor;
  • Transportul public- se face cu avioane de mare capacitate (100-200 de locuri), iar zborurile se desfasoara conform unor orare si trasee dinainte stabilite de catre companiile aeriene.
  • Elicopterul- mijloc de transport special, purtat in zbor de forta ascendenta a elicei.
Componentele avionului:
  • cabina pilotilor;
  • trapa de intrare calatori;
  • trapa de incarcare bagaje;
  • cabina pentru pasageri;
  • spatiul pentru bagaje;
  • bucataria;
  • grup sanitar;
  • rezervor combustibil;
  • dispozitiv de salvare.
Caracteristicile transportului aerian:
  • rapiditate;
  • siguranta;
  • eficacitate;
  • confort;
  • accesibilitate.
TRANSPORTUL DE MARFURI

Transportul rutier de marfuri
  • autocamionul- automobil cu caroseria deschisa si o cabina separata pentru sofer;
  • pickup-ul- are caroseria impartita in dpua zone, una pentru marfuri si una pentru persoane;
  • autoutilitara- un spatiu special pentru marfuri si o cabina pentru conducatorul auto;
  • autocisterna- are cabina soferului si un recipient mare perfect etans folosit pentru transportul marfurilor lichide (apa, Combustibil);
  • autoizoterma- caroseria este inchisa, izolata termic cu sau fara instalatie frigorifica si este folosita pentru transportul alimentelor perisabile.
Transportul feroviar de marfuri

Transportul se face cu trenul numit marfar.
Tipuri de vagoane:
  • vagoane pentru cereale;
  • vagoane cisterna;
  • vagoane frigorifice, izoterme, port-containere;
  • vagoane pentru transportul automobilelor.
Transportul naval de marfuri
  1. Nave fluviale:
    • slepul (barja)- platforma plutitoare motorizata sau nu , folosita in general pentru transportul marfurilor in vrac;
    • remorcherul si impingatorul - sunt folosite pentru tractarea sau impingerea slepurilor nemotorizate.
  2. Nave maritime:
    • port-containere- destinate transportului de containere;
    • navele tanc- sunt folosite pentru transportul marfurilor lichide si sunt de mai multe tipuri:
      • tancuri petroliere;
      • nave cisterna pentru transportul gazelor lichefiate;
      • tancuri specializate pentru transportul altor marfuri lichide.
    • vrachierele- transporta marfuri in vrac:
      • mineraliere;
      • cerealiere.
    • cargouri- transporta marfuri ce nu pot fi transformate in containere sau in vrac (ex. cherestea);
    • navele frigorifice- transportul produselor alimentare perisabile;
    • feriboturile- transporta automobile sau trenuri impreuna cu pasagerii pe distante mici (stramtori, fluvii, mari).
Transportul  aerian de marfuri
Se face cu avioanele cargo. Un caz particular de transport aerian este transportul spatial cu rachete, care transporta sateliti, sau materiale si echipamente necesare Statiei Spatiale Internationale.